In een advertentie in de Hoogeveensche Courant van 25 september jl. kondigde de Rabobank met trots aan, dat er eind 2024 een nieuwe centrale bank locatie komt aan de Schutsstraat in het centrum van Hoogeveen. Volgens de directeur van de bank die het besluit aankondigde, was het een reactie op de behoefte van klanten zoals de wens om beter bereikbaar en toegankelijk te zijn. In 2021 tijdens de pandemie verhuisde de bank naar het kantorencomplex in een buitenwijk van Hoogeveen. Tot teleurstelling van veel burgers. Ik en velen met mij zullen dan ook blij zijn met deze stap . Enige tijd geleden had de bank al een bijeenkomst georganiseerd in theater de Tamboer om uitleg te geven over onderwerpen als veiligheid, nieuwe vormen van bankieren etc.. Met enige scepsis ging ik erheen in de overtuiging dat er toch weinig belangstelling zou zijn. Een totaal verkeerde inschatting dus. Na een prima ontvangst in een volle foyer werd er omgeroepen dat het programma zou starten in de grote theaterzaal. Tot mijn verbazing was die afgeladen en dat was illustratief voor de groeiende behoefte aan kennis over digitalisering onder senioren, kwetsbare groepen en anderen. Ook andere plaatselijke organisaties zoals de bibliotheek waren aanwezig met stands en voorlichters. Uit reacties die ik opving en gestelde vragen bleek dat burgers in toenemende mate afhankelijk worden van familie, zorgverleners en mantelzorgers. Landelijk zou het gaan om 2.5 miljoen burgers. Ik heb deze problematiek bij herhaling via vragen en petities aangekaart bij de DNB en de Tweede Kamer. Lees ook mijn bericht over de laatste petitie op deze website site –Mijn petitie aan de Tweede Kamer over Cyberveiligheid | Jaap Spaans
Contactloze samenleving
Ik merk dat de onvrede onder burgers over wat ik maar aanduid als de contactloze samenleving groeit. Het aantal toegankelijke mailadressen van overheden, bedrijven en andere organisaties neemt in snel tempo af en ervoor in de plaats komen telefoonnummers waarbij de beller te maken krijgt met vaak lange wachtrijen die veel tijd en energie kosten en stress opleveren. Ik heb dat de laatste tijd extra gemerkt, omdat ik wegens omstandigheden vaker met instanties moest bellen. Toen die intensiteit wat afnam, heb ik direct de stap genomen om het aantal inkomende mails en apps te reduceren en dat had al snel effect. De hectiek in de samenleving heeft steeds meer impact op leefstijl en dus gezondheid.
Leefstijl
Afgelopen dinsdag hoorde ik via de radio een nieuwsbericht dat het aantal burn-outs snel toeneemt en bij ongewijzigd beleid de samenleving kan ontwrichten bijvoorbeeld door stijgende zorgkosten en sociale uitkeringen maar ook groeiende personeelstekorten. We zullen dus aan leefstijlverbetering en preventie moeten doen. Ik ben daar momenteel druk mee en dat werkt. Ik bevind mij wel in de gelukkige omstandigheid dat ik gepensioneerd ben en niet meer zoals vroeger bij de politie met schild en wapenstok tegenover agressieve demonstranten kwam te staan. Overigens was de sfeer bij veel politiekorpsen toen gemoedelijker dan in deze hectische tijd, voor zover ik dat kan inschatten. Van 11 tot en met 15 november 2024 is het de ‘Week van de Werkstress’ met als thema ‘Sociale Veiligheid’. Zie de volgende links naar informatie over die week en hoe je als mens kan de-stressen.
De dag nadat ik dit bericht plaatste werd de politie opgeschrikt door een datalek, waarbij volgens de media contactgegevens van politiemensen bekend zijn. Het voorval domineerde de media, maar de gevolgen van deze hack zijn nog niet te overzien. Digitalisering heeft vele voordelen, maar de nadelen zoals cybercriminaliteit worden ook steeds evidenter. Er dienen betere maatregelen te komen om de burgers daartegen te beschermen.
Stress op de werkvloer aanpakken voordat het te laat is — DESTRESS (destress-project.nl)
Home | Week van de Werkstress (wvdws.nl)
Foto Jaap Spaans familiearchief. In de jaren zeventig was het gemoedelijker in de samenleving, minder werkstress.